Crearium, de la hobby la business – 7 lucruri învățate după un an de job full-time în aranjamente
În primul articol din seria Crearium, de la hobby la business vă povesteam cum m-am reprofilat după 10 ani de lucru în marketing digital, iar acum, când am împlinit un an din momentul în care am decis că nu voi mai face altceva decât muncă la Crearium, am stat puțin să analizez ce a însemnat perioada asta pentru mine.
Ca să nu mă lungesc o mie de pagini (așa cum aș vrea mereu când e vorba de pălăvrăgit despre Crearium 🤭), am ales 7 lucruri mai importante care mi-au rămas în minte după acest an și care poate vă inspiră și pe voi să mergeți mai departe în business-urile voastre creative. 💚
Nu te teme să dezvălui omul din spatele brandului
Am validat-o la Crearium și o spun mereu tuturor celor care îmi cer părerea despre comunicarea unui business creativ – omul din spatele brandului face produsul să prindă viață, nu viceversa!
Un produs creativ e suma ideilor, experiențelor și firii creatorului, așa că expunând frânturi din viața și ideile tale dai mai departe mai mult decât un produs de vânzare – te dai mai departe pe tine, cu bune, cu rele, cu incertitudini, cu reușite, cu inspirație.
Până să facă public un produs, creatorul trece prin multe provocări ca el să ajungă la forma finală, iar vorbind despre tine și procesul tău creativ nu e doar eliberator pentru tine, dar îi ajută și pe cei care te urmăresc să înțeleagă munca necesară într-un astfel de business. 🙂
Investiția într-un brand onest și prezent e mai eficientă decât orice strategie bombastică de marketing
Pe lângă faptul că m-am îndrăgostit iremediabil de munca la Crearium, un alt motiv pentru care am renunțat la marketing-ul digital e faptul că ajunsesem cu platformele de social media la nivelul ăla de enervare de tip ”îmi smulg părul din cap și apoi dau foc la toate device-urile”. 😤🤬
Ne bazăm mult în activitatea de promovare pe platformele de social media, dar lucrurile o iau la vale în fiecare săptămână și te trezești într-o zi că postările tale superbe ajung la 30 de oameni din câteva mii. Asta-i realitate, nu ceva scenariu apocaliptic, așa că singura soluție ca să nu fii dependent de schimbările din social media e să investești energie (și bani, mno, munca specialiștilor trebuie respectată și plătită) în dezvoltarea unui brand, la care oamenii să revină singuri fără să fie nevoie de mii de euro investiți în reclame.
”Uhm, dar nu știu ce-nseamnă dezvoltarea unui brand, eu sunt creator de produs.” Corect. Păi, în primul rând, ține-te departe de promisiuni bombastice de tip ”cumpără cursul ăsta și vei avea catralioane de vânzări după o săptămână”. Niciun brand credibil n-a fost construit ever pe genul ăsta de abordare heirupistă – e nevoie de timp, răbdare și muncă pentru a avea succes.
Ia-o încet și începe prin a-ți face o listă de lucruri pe care ai vrea ca oamenii să le știe despre tine și produsul tău, comunică cu vocea ta, fii onest în ceea ce promiți că livrezi și fii cât mai prezent în viețile oamenilor.
Dacă le-ai promis oamenilor creativitate, va trebui să livrezi creativitate
Treaba cu creativitatea e tricky atunci când îți bazezi brandul pe asta, pentru că presupune să ai inspirația să vii mereu cu idei noi. Dar inspirația asta nu e o chestie complet abstractă, care vine random din cer și îți dă ideea nouă de produs bombă – e (surpriză! 😁) tot un rezultat al muncii. Presupune, de fapt, să ai deschiderea și energia să învărți elementele care constituie produsele tale, să ții cont și de ceea ce-ți cere publicul și să experimentezi.
Am povestit aici despre cum am dezvoltat gama de produse Crearium și despre cum ideile au venit ca un bulgăre de zăpadă, bazându-mă pe ceea ce făcusem în trecut.
Învață din provocările altor creatori
Experiențele noastre, la modul foarte generic, sunt cam aceleași. Toți creatorii intră-n pană de idei, toți creatorii simt presiunea nevoii de a scoate ceva nou, așa că nu strică să înveți din experiențele și provocările altora.
Înainte să-mi vină ideea seriei Galaxies m-am trezit că sunt grav în pană de concepte noi. Aveam impresia că am făcut tot ce puteam face într-un vas de sticlă, so what next? Așa că m-am întors la istoria artei și am urmărit procesele prin care au trecut artiștii faimoși pentru a-și regăsi inspirația. Unii au adăugat elemente noi la ceea ce făcuseră deja, unii au schimbat complet unghiul din care se uitau la ceea ce făceau, alții au schimbat flow-ul de lucru și ordinea pașilor necesari terminării unor lucrări.
Evident că acum există o droaie de content pe internet care vorbește fix despre asta, nu zice nimeni că e musai să vă-ntoarceți la grecii antici, ideea e să vă lăsați din, când în când, inspirați de alții. 😃
Învață să delegi din munca ta atunci când nu te mai descurci singur/ă
I learned this one the hard way! 🙈 Mi-au trebuit 3 maratoane hardcore de muncă singură, oboseală și stresul neterminării la timp a produselor comandate ca să realizez că nu trebuie neapărat să fac singură totul.
Au ajutat și maratoanele la ceva – am învățat care e flow-ul de lucru cel mai eficient pentru a câștiga timp, iar acum, când am înțeles că e nevoie să deleg din munca mea, știu cum să dau mai departe taskurile.
Ideea e că procesul oricărui produs creativ se poate delega mai departe, iar cu cât mai repede înveți să faci asta, cu atât mai pregătit/ă ești să-ți crești business-ul!
Dacă te simți descurajat/ă, lasă-i pe cei care te susțin să-ți amintească de ce ai ales drumul ăsta
E greu uneori să te simți motivat mereu într-un business creativ, mai ales atunci când tu faci și produs și facturi și marketing și un miliard de alte lucruri care apar pe parcurs. 🥴
Dar atunci când nu mai găsești în tine motivație, poate că e timpul să-i lași pe cei care te susțin să-ți dea push-ul necesar pentru a merge mai departe: prietenii și familia, care te cunosc cel mai bine și înțeleg provocările prin care ai trecut pentru a face business-ul să meargă și comunitatea care a ajuns să te cunoască și să aprecieze efortul tău, pentru că ai ținut cont de ce am scris la punctul 1 (😜).
Pe lângă plăcerea de a munci liber, business-ul trebuie să te și susțină financiar
Dacă ai făcut pasul ăsta pe care l-am făcut și eu, trebuie să găsești echilibrul dintre munca depusă și rezultatele financiare, pentru că, la urma urmei, ai ales să trăiești din asta.
Un produs original, comunicat onest, care le dă cumpărătorilor exact ceea ce promiți își va găsi loc pe piață, iar în timp, pe măsură ce îți consolidezi brandul, oamenii vor înțelege de ce produsul costă atât și vor aprecia pasiunea pe care o insufli produselor. 🙂
Cu siguranță n-am reușit să surprind în articol tot rollercoaster-ul de lucruri învățate într-un an de business cu Crearium, dar sunt sigură că voi mai avea ocazia să vorbesc despre asta! Sper că bucățica de suflet pe care v-am împărtășit-o azi va ajuta pe cineva care trece prin aceleași provocări sau vă va spune ceva nou despre ce înseamnă munca creativă. 💚