Crearium, de la hobby la business – Cum creezi o gamă de produse originale pentru brandul tău?
În episodul trecut din seria Crearium, de la hobby la business vă povesteam cum am trecut printr-un rollercoaster de vise și dorințe până am ajuns să fac ceea ce fac azi și rămăsesem la momentul în care constatam, un pic nepregătită, că oamenilor chiar le place și cumpără ceea ce tocmai ieșise proaspăt din mâinile mele.
Azi voi continua povestea Crearium (”călătoria inițiatică”, așa cum îi ziceam la școală când învățam despre Vitoria Lipan 😂) cu un subiect esențial, zic eu, în dezvoltarea oricărui business creativ – crearea unei game de produse originale, atât de specifice brand-ului, încât oamenii să le recunoască și să le asocieze cu tine în orice context.
Ce știam că vreau de la început?
- un produs premium, care să pună accent pe calitate și estetică, nu pe cantitate
- un produs original pe care-l fac din mintea mea, fără a cădea pradă reproducerii unor idei de pe Pinterest
- un produs minimalist, care nu se pierde printre decorațiuni suplimentare, ci lucrează doar cu frumusețea și diversitatea plantelor suculente
- un produs despre care învăț ceva nou în fiecare zi și pe care vreau să-l îmbunătățesc continuu
- un produs care să mă reprezinte, dar care să se adapteze și la feedback-urile clienților
- un produs pe care să mi-l asum și pe care să-l împărtășesc comunității cu sinceritate – și cu bune și cu rele
Peisajul de business cu suculente de-acum 2 ani
Ca să înțelegeți strategia de dezvoltare pe care eu am aplicat-o în business-ul meu, e musai să vă descriu un pic peisajul suculent din România de acum 2 ani (nu voi lua în considerare primul meu an de experimente, pentru că acela a fost un an de învățare – strict de hobby – și nu de business efectiv).
Acum 2 ani, cei care făceau business cu suculente se împărțeau în 2 categorii: cei care vând aceste plante și cei care mai făceau și aranjamente din ele, care erau foarte puțini și care nu se focusau prea mult pe investiția într-o prezentare de efect. Pot să zic, conștientă fiind de lipsa de modestie, că atunci când am intrat pe piața din România cu o pagină de Facebook branduită și cu niște produse fotografiate profesionist, care aveau câte o poveste și un concept în spate, am intrat neavând, practic, competiție pe nișa mea.
Lucru care mi-a permis de la început să lucrez cu o ”foaie” aproape albă în domeniu și să duc produsul în absolut orice direcție mi-a trecut prin cap.
Câteva idei de luat acasă, înainte să-ncep să-ți povestesc despre cum am dezvoltat eu Crearium
Indiferent dacă ai competiție sau nu în business-ul tău creativ, cred că ideile de mai jos te vor ajuta să-ți dezvolți gama de produse, mai ales dacă ești la început:
- Încearcă să creezi produse originale, care vin din imaginația și talentul tău. Evident, everything is a remix și poate că n-o să creezi produse cu care să mergi la olimpiade de inventică, dar nu zice nimeni că nu poți privi ceea ce s-a făcut deja din perspectiva ta proprie și să aplici această perspectivă în ceea ce creezi. Lumea va aprecia mereu faptul că te-ai străduit să faci ceva nou, mai mult decât să reproduci ceva ce deja s-a făcut. Which takes us to:
- Nu te supăra prea tare și nu te descuraja dacă altcineva încearcă să reproducă forma finală a unui produs sau a unei idei la care tu ai muncit luni sau poate ani de zile. În primul rând, faptul că cineva te copiază înseamnă că ceea ce faci e atractiv și original, iar în al doilea rând, nu uita că nimeni nu va putea vreodată să reproducă întocmai ceea ce e în mintea ta. Eu ce-am învățat să fac atunci când am impulsul să mă oftic că cineva încearcă să-mi reproducă produsele sau ideile e că reproducerile vor rămâne mereu the Adibas sau Didibao to my Adidas. 😂
- Încearcă să găsești un mod de a-ți pune amprenta pe produsele tale – fie că e o idee originală de-a ta, pe care o adaptezi și o transformi de-a lungul timpului, fie că e un singur element care se regăsește în fiecare produs sau modul în care îți prezinți produsele, vei vedea câtă bucurie îți va aduce faptul că oamenii vor ajunge să recunoască specificul produselor tale dintr-o mie.
- Lasă trendurile să facă furori pe internet, nu te grăbi să le urmezi și tu. Dacă te focusezi pe originalitate, șanse sunt ca produsele tale să devină un trend pe care alții îl vor urma!
- Rămâi mereu atent/ă la conversațiile despre creativitate care vin din comunitatea ta sau din cercul de prieteni. Nu știi niciodată cum o conversație simplă va porni în mintea ta niște motorașe care vor da naștere următorului tău produs de succes. 😃 Fiecare feedback (fie el pozitiv sau negativ) conține o cheie cu care dacă știi ce să faci, vei avea doar de câștigat.
- Eu cred că într-un business creativ orice produs are o poveste. Nu uita să spui această poveste, pentru că ea dă viață produsului tău și le arată tuturor că acel produs e creat cu dragoste și pasiune.
- Produsul tău merită să fie pus în valoare, așa că încearcă să-i faci o prezentare pe măsura pasiunii cu care l-ai creat. Fotografiile profesionale, care reflectă întocmai calitățile produsului tău, de exemplu, sunt o investiție neprețuită în orice business creativ.
- Experimentează, experimentează, experimentează! Poate că nu toate produsele tale vor fi un hit, dar fiecare lucru nou pe care îl inventezi te va împinge mai departe în munca ta creativă și nu-ți va da voie să te plafonezi.
- Încearcă să te deschizi și să cauți inspirație în orice activitate – fie că e muzică, artă, natură, modul în care le privești te învață să te cunoști mai bine și să aduci câte o părticică din ele în munca ta și, mai departe, în produsele pe care le prezinți lumii.
Și la mine a durat ceva timp până ce direcțiile au început să se diversifice
Acum sunt mare titan care dă sfaturi și face coaching, dar, la început, timp de aproape un an de zile, să știți că n-am dezvoltat business-ul în nicio direcție – am făcut doar terarii. Nici nu aveam atunci motive să fac altceva – seriile limitate de aranjamente se vindeau, eu descopeream noi și noi surse de plante mai colorate și mai interesante, așa că direcția părea una care nu se va epuiza prea curând.
M-am jucat cu 5 serii de aranjamente, fiecare cu design-ul lui unic, însă mindset-ul meu s-a schimbat complet la finalul lui 2019, când mi-a venit ideea să scot în lume un nou tip de decorațiuni pentru bradul de Crăciun – așa s-a născut conceptul globurilor vii – globuri din sticlă, cu mini-aranjamente din plante suculente în interior. Publicul a primit cu atâta entuziasm ideea, iar comunitatea de pe Facebook a crescut așa repede atunci, încât am realizat că sigur există potențial în alte idei care pun suculentele în valoare și că poate prea mult m-am închis în creația exclusivă de terarii.
De-aici am început să-mi deschid mintea și către alte idei, strategia de care vă vorbeam mai sus fiind de fapt, pur și simplu intuiție și urmarea ei pas cu pas, din aproape în aproape. Apoi au urmat și alte produse Crearium, care au venit ca nevoi ale comunității, cărora eu doar le-am dat curs sau ca idei de explorare dintr-un unghi complet diferit a universului Crearium, care are la bază descoperirea plantelor suculente. Vă povestesc mai jos cronologia lor și motivele pentru care au ieșit în lume:
- kit-urile Do It Yourself s-au născut din dorința membrilor din comunitatea Crearium de a trece și ei acasă prin procesul creativ despre pe care am tot povestit în social media și de a avea, la final, satisfacția unui produs frumos, ieșit din mâinile și imaginația lor. Selecția plantelor și elementelor decorative din kit-uri am făcut-o mereu astfel încât clienții creativi să poată reproduce experiența realizării unui terariu Crearium din suculente care se potrivesc între ele așa cum își doresc ei.
- felicitările cu personaje suculente desenate de Andreea Mironiuc, s-au născut din dorința de a completa experiența oferirii unui aranjament Crearium cadou de 8 martie
- mixul de pământ Crearium pentru cactuși și suculente, pe care deja îl testasem în aranjamentele mele și în ghivecele în care țineam suculentele. Comunitatea a fost receptivă la produsul ăsta foarte simplu față de cele de dinainte pe de-o parte fiindcă el era deja testat și validat și pe de altă parte fiindcă e mai simplu să cumperi un mix de la cineva în care ai încredere că îți va livra ce promite la un preț bun, decât să umbli prin magazine, căutând separat elementele din care să creezi produsul final. Mixul de pământ este în continuare unul din cele mai populare produse Crearium. 🙂
- Cartea de Succolorat, desenată de ilustratoarea Delia Tirla, unul din proiectele Crearium de suflet, s-a născut din dorința de a provoca adulții pasionați de suculente să se simtă din nou copii, dând orice culoare vor ei plantelor din filele de carte. Despre importanța colaborărilor cu creativi din alte domenii voi vorbi într-un episod viitor. 😃
- Globurile vii au revenit și anul trecut, într-o formă updated, nu doar gata asamblate, ci și sub formă de kit-uri Do It Yourself, care să le dea din nou creativilor ocazia de a realiza produsul așa cum le place lor. Ele au devenit cu adevărat populare atunci când cei de la Kanal D au venit în atelierul din #CasaCrearium și-au făcut un reportaj despre asta.
- Microterariile au fost de fapt o adaptare sub formă de mărțișor a ideii de glob viu de Crăciun. Inițial, ele au apărut ca mărțișoare vii, însă pentru că la maratonul din martie am reușit să fac doar 300 de bucăți, comunitatea m-a încurajat să transform un produs sezonier într-unul disponibil mereu în shop. Așa că toate frunzulițele grăsune de suculentă crescute în #CasaCrearium au devenit vedete în microterariile de azi.
- Cel mai nou produs Crearium – Succupillows, pernele suculente – m-a scos complet din zona mea de confort, pentru că a însemnat să pierd complet controlul creării efective a produsului, care de data asta venea de la un producător extern. Am făcut bine c-am avut încredere în Mara de la Bippidi Design, care a dat viață unei idei, cu mult talent și grijă la detalii. 💚
Vă ziceam în episodul trecut despre ”business după ureche” – cam asta e, de fapt, concluzia articolului de azi, chiar dacă expresia asta are, în general, un sens peiorativ. Într-un business creativ, eu nu cred că există rețeta produsului perfect sau a produsului care să-ți aducă faimă peste noapte, fără ca tu să te regăsești în el. Există doar intuiția ta, conversații despre creativitate care-ți pot aprinde lumina în cotloane neexplorate ale minții și curajul de-a risca, fiind tu însuți în tot ceea ce faci. 🙂
Cam atât pe azi despre ce cred eu că înseamnă o gamă de produse originale la un business creativ. Sunt sigură c-am mai putea povesti încă 100 de pagini pe subiectul ăsta, dar mă bazez pe voi că mă veți trage de mânecă cu întrebări sau alte lucruri pe care le-ați învățat din business-urile voastre creative! 😃 See you duminica viitoare, cu un nou episod! 🤗